Top-level heading

Progetti Europei

Progetti Anno 2023

Edumat+ Augmented Educational Mat - P.I. Prof.ssa Ida Cortoni per la Sapienza

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Ida Cortoni

ENTE FINANZIATORE

Commissione Europea, Erasmus plus KA2

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del network di ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2023

DURATA

24 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

Fornire supporti didattici e metodologici agli insegnanti per l'insegnamento del coding e delle STEAM nella scuola primaria.
- Utilizzare il coding e lo STEAM come strumento innovativo per supportare e implementare l'insegnamento delle discipline umanistiche.
- Esplorare l'attivazione di percorsi di educazione digitale per la scuola primaria al fine di approfondire temi selezionati dell'agenda 2030 e delle scienze umane

SOGGETTI ISTITUZIONALI PUBBLICI O PRIVATI COINVOLTI NEL PROGETTO

• CISL Scuola e Formazione, Italy (Principal Investigator)
• Pixel, Italy 
• EuroEd, Romania
• Agrupamento de Escolas Miguel Torga, Portugal
• Esciencia Eventos Cientificos SL, Spain
• Zinev Art Technologies, Bulgaria
 

GRUPPO DI RICERCA

Ida Cortoni, Carlo Martino, Vincenzo Maselli, Laura Casaldi, Patrizio Pastore, Alessia Ranieri, Giorgia Di Stefano, Martina Tacconelli.

LINK

https://www.edumatproject.eu/

Pro-Telde - Promotion of Technology-Enhanced Learning and Digital Education in South African University - P.I. Prof.ssa Ida Cortoni

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Ida Cortoni

ENTE FINANZIATORE

Commissione europea Capacity Building in the Field of Higher Education - Strand 1

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del network di ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2023

DURATA

24 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

Il progetto Pro-TELDE mira a promuovere l'uso mirato delle tecnologie digitali e dell'apprendimento potenziato dalla tecnologia negli istituti di istruzione superiore in Sudafrica.

Il progetto ha l'obiettivo di fornire ai docenti dell'istruzione superiore (HE) le competenze per:
- essere introdotti alle potenzialità dell'istruzione digitale e dell'apprendimento potenziato dalla tecnologia (TEL).
- Identificare e selezionare le fonti digitali aperte esistenti che possono essere utilizzate per l'insegnamento.
- erogare corsi ibridi o online
- Integrare la TEL nell'insegnamento tradizionale faccia a faccia.
- Sviluppare fonti didattiche digitali
 

SOGGETTI ISTITUZIONALI PUBBLICI O PRIVATI COINVOLTI NEL PROGETTO

- University of Johannesburg (principal investigator)
- Central Johannesburg TVET College
- South West Gauteng College
- Vhembe TVET College
- Pixel, Italy
- University La Sapienza of Rome, Dept. of Media Education, Italy
- University of Peloponnese, Department of Computer Engineering, Greece

 

GRUPPO DI RICERCA

Ida Cortoni, Carlo Martino, Vincenzo Maselli, Laura Casaldi, Patrizio Pastore

LINK

https://digitalskills.uj.ac.za/

Progetti Anno 2021

PRISMI PLUS "Transferring a toolkit for RES Integration in Smart Mediterranean Islands and rural areas" - P.I. Prof. Davide Astiaso Garcia 

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Davide Astiaso Garcia

ENTE FINANZIATORE

European Union - Interreg Med Programme

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Coordinatore del Network di Ricerca (Principal Investigator)

ANNO DI FINANZIAMENTO

2021

DURATA

16 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

The project aims at transferring the PRISMI decision-making tool for increasing local Renewable Energy Sources (RES) penetration based on a multicriteria analysis and a transnational approach, considering economic, technical and environmental parameters, to identify optimal solutions.

 

GRUPPO DI RICERCA

Sofia Agostinelli, Davide Astiaso Garcia, Daniele Bruschi, Daniele Groppi, Mario Lamagna, Meysam Majidi Nezhad, Adriana Sferra.

LINK

https://prismi.interreg-med.eu/

FutureAbility - Digital and transversal skills for online teachers - P.I. Prof.ssa Sabrina Lucibello

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Sabrina Lucibello

 

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Coordinatore del Network di Ricerca (Principal Investigator)

ANNO DI FINANZIAMENTO

2021

DURATA

2 anni

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

The current pandemic crisis has changed the way in which we think and participate in our social relations, demanding for creative solutions and for rapid improvement of technologies.

 

This new condition has had an effect on many different fields and contexts; however, it is undeniable that the spread of the COVID-19 represented a major challenge in the way in which teaching and learning are conceived and performed. The Higher Education sector has been hit heavily for the quick pace of the adoption of solution for blended and distance learning and the unpreparedness of the majority of lecturers and educators.

FuturAbilty - Digital and Transversal Skills for online Teachers” gathers a Strategic Partnership of organisations - Universities, Research Centres and Cultural Enterprises - working with Visual Methods and Digital Learning tools willing to investigate, produce and share Open Educational Resources(OER) to make online teaching more attractive and accessible, in reference to the European Frameworks DigCompEdu and LifeComp. The main challenge is the development of pedagogies and digital tools that could enable teachers and trainers to transport the content of their lessons in participatory and engaging on-line forms.

The broad scope of these materials is to provide university lecturers with key digital and transversal competences and to improve online teaching methods and tools through effective use of innovative solutions with a special attention to visual methods.

The project focuses on the development of digital and transferable competences so that lecturers and educators become more resilient, increase their creativity and efficiency and acquire career adaptive competences. It will enable Higher Education Institutions to offer enhanced experiences, by up-skilling and re-skilling their lecturers/educators, thus raising the quality of life of the general public.

At last FutureAbilty wants to prepare lecturers, educators but also students to become true factors of change.

The OERs will be piloted in six Countries, Particular attention will be given to the promotion of gender equality.

The project will consolidate the results through the establishment of a Community of Practice.

SOGGETTI ISTITUZIONALI PUBBLICI O PRIVATI COINVOLTI NEL PROGETTO

MELTING PRO LEARNING SOCIETA COOPERATIVA, LOUGHBOROUGH UNIVERSITY, Digitales Ltd, RESEARCH INNOVATION AND DEVELOPMENT LAB PRIVATE COMPANY, CAPE PENINSULA UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, LINNEUNIVERSITETET, MAGYAR TUDOMANYOS AKADEMIA KOZGAZDASAG-ES REGIONALIS TUDOMANYI KUTATOKOZPONT, PANEPISTIMIO PATRON

 

GRUPPO DI RICERCA

Alessandra Talamo, Lorena Trebbi, Silvia Marocco.

Progetti Anno 2020

Communication and Visual Education in home-schooling (CAVE) (n. progetto: 2020-1-IT02-KA226-SCH-095188) - P.I. Prof.ssa Ida Cortoni

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Ida Cortoni

 

ENTE FINANZIATORE

Commissione Europea, Erasmus+ KA2

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del Network di Ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2020

DURATA

3 anni

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

 

  1. Garantire una didattica di qualità e inclusiva nelle scuole primarie attraverso la progettazione ed erogazione di un corso di formazione on line sulla graphicacy e metodologie innovative didattiche con supporto visuale, per sviluppare competenze digitali, tecniche e trasversali negli insegnanti, utilizzando card infografiche e metodologie di visual storytelling. 
  2. Divulgare il metodo progettuale di Bruno Munari per migliorare la trasferibilità dei contenuti agli studenti anche attraverso la DAD, superando gap economici, tecnologici, geografici, sociali, culturali e psicologico-individuali, nonché linguistici, culturali, sociali, psico cognitivi etc.
  3. Progettare e sviluppare un visual social network didattico come piattaforma di erogazione dei contenuti didattici al fine di Individuare strategie di partecipazione attiva, di relazione e scambio degli studenti nella DAD e superare l’isolamento sociale, contro il rischio di drop out e abbandono scolastico.
  4. Fornire competenze digitali critiche e di produzione creativa agli studenti (Digital Literacy), con particolare riferimento ai social media, affinché possano sviluppare comportamenti responsabili e consapevoli durante la fruizione mediale e atteggiamenti critici rispetto alle molteplici informazioni veicolate in rete.

SOGGETTI ISTITUZIONALE PUBBLICI O PRIVATI COINVOLTI NEL PROGETTO

 

CISL Scuola (coordinatore), Sapienza Università di Roma, Pixel srl (Italia), Kauno mokykla-darželis "Šviesa" (Lithuania), Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku (Poland), EuroEd (Romania), Unión Sindical de Inspectores de Educación (Spagna).

 

GRUPPO DI RICERCA

Carlo Martino, Vincenzo Cristallo, Pierpaolo De Luca, Alessio Caccamo, Vincenzo Maselli, Miriam Mariani, Giulia Parenti, Laura Casaldi.

LINK

https://projectcave.eu 

Progetti Anno 2019

Science Connect (SCICON) (n. project: KA201-9F801626) - P.I. Prof.ssa Ida Cortoni

RESPONSABILE SCIENTIFICO

 

Ida Cortoni

 

ENTE FINANZIATORE

Commissione Europea, Erasmus+ KA2

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del Network di Ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2019

DURATA

3 anni

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

L'obiettivo del progetto è determinare un cambiamento di atteggiamento degli studenti delle scuole superiori verso lo studio delle discipline scientifiche, matematica e tecnologie (STEM). Il cambiamento deve partire dagli insegnanti, che dovranno adattare i loro metodi, sviluppare nuove competenze per adempiere al loro ruolo a questo scopo. Le Università supporteranno la formazione dei docenti e la sperimentazione delle attività con gli studenti delle scuole coinvolte nel progetto, fornendo le indicazioni, gli strumenti e le linee guida necessari per integrare le STEM nella didattica.

SOGGETTI ISTITUZIONALE PUBBLICI O PRIVATI COINVOLTI NEL PROGETTO

AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DA MAIA (Portogallo), Sapienza Università di Roma, IIS M.Filetico (Italia), Daugavpils 13.vidusskola (Latvia), UNIVERSIDADE DO PORTO (Portogallo), UNIVERSITATEA DUNAREA DE JOS DIN GALATI (Romania), Sercev Engelsiz Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (Turchia), 20th High School of Thessaloniki (Grecia).

 

GRUPPO DI RICERCA

Vincenzo Maselli, Valentina Faloni, Giovanni Brancato, Patrizio Pastore, Laura Casaldi

LINK

http://scicon.agifodent.es

Progetti Anno 2018

YENESIS - Youth Employement Network for Energy Sustainability in Islands - P.I. Prof. Davide Astiaso Garcia

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Davide Astiaso Garcia

 

ENTE FINANZIATORE

European Energy Agency (EEA) and Norway grants fund

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del Network di Ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2018

DURATA

40 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

YENESIS aims to address the challenge of unemployment in not in education, employment, or training (NEET) professionals in islands. The main objective is to reduce unemployment by creating green jobs in islands, in the 4 areas of energy efficiency, renewables, sustainable tourism, and mobility.

 

GRUPPO DI RICERCA

Sofia Agostinelli, Davide Astiaso Garcia, Vittoria Cherchi, Fabrizio Cumo, Daniele Groppi, Meysam Majidi Nezhad, Elisa Pennacchia, Giuseppe Piras.

LINK

https://yenesis.eu/ 

GIFT "geaographical islands flexibility" - P.I. Prof. Davide Astiaso Garcia

 

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Davide Astiaso Garcia

 

ENTE FINANZIATORE

European Union H2020 Programme

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del Network di Ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2018

DURATA

54 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

GIFT aims to decarbonise the energy mix of European islands. European islands have to abide by the law of their countries that push toward a greener energy mix to comply with the international agreements. GIFT is willing to develop innovative systems to allow islands to integrate renewables.

 

 

GRUPPO DI RICERCA

Sofia Agostinelli, Davide Astiaso Garcia, Fabrizio Cumo, Daniele Groppi, Mario Lamagna, Francesco Mancini, Benedetto Nastasi, Giuseppe Piras, Adriana Sferra.

LINK

https://www.gift-h2020.eu/

Progetti Anno 2017

ODYSSEA -OPERATING A NETWORK OF INTEGRATED OBSERVATORY SYSTEMS IN THE MEDITERRANEAN SEA - P.I. Prof. Davide Astiaso Garcia

RESPONSABILE SCIENTIFICO

Davide Astiaso Garcia

ENTE FINANZIATORE

European Union H2020 Programme

RUOLO DEL DIPARTIMENTO

Partner del Network di Ricerca

ANNO DI FINANZIAMENTO

2017

DURATA

54 mesi

OBIETTIVI DELLA RICERCA E RISULTATI ATTESI

ODYSSEA develops, operates and demonstrates an interoperable and cost-effective platform that fully integrates networks of observing and forecasting systems across the Mediterranean basin, addressing both the open sea and the coastal zone.

 

GRUPPO DI RICERCA

Davide Astiaso Garcia, Fabrizio Cumo, Livio De Santoli, Franco Guglielmetti, Meysam Majidi Nezhad.

LINK

https://odysseaplatform.eu/